click me

Thursday 17 November 2016

REACH HERE | THAILAND , KRABI

Gosh it has been so long since I last updated my blog. so this year my destination is Thailand. to be exact, Krabi. many people suggest this is one of the best places for holidays and I'm gonna be one of the "many people" that suggest this place.

let's start rocking.

DAY 1 :

my flight from KLIA to SURATTHANI (aku ambil suratthani punya airport sebab turun sini tiket lagi murah banding turun straight krabi) pukul 11.15am and arrived there at 12.30pm. perjalanan lebih kurang sejam lebih aje. masa kat thailand awal sejam so sampai aje kat airport pepandai lah ye ubah terus jam tu.

lepastu tunggu kat airport lebih kurang sejam lah jugak duk tunggu beratur untuk selesai immigration sebab kaunter ada tiga bukak satu takke lama nak tunggu. banyak nak mampos tour agent at the aiport takyah risau pasal transport nak gi krabi. aku suggest takyah beli simcard di airport sebab plan mengarut pastu mahal nak mampos. aku ambil phantip tour bus untuk ke suratthani bus station. 100 baht per person for the ticket. sampai suratthani bus station lebih kurang pukul 2.30pm. kalau phantip tour dia akan berenti betul betul depan company dia punya counter ticket so aku ambillah phantip tour jugak nak ke krabi. haa sinilah aku beli simcard. area suratthani bus station. lagi okay sini. about 180baht 4gb for 5days. oklah kan?

aku ambil minivan bukan bus sebab bas lambat sangat gerak takut sampai malam sangat kat krabi. for minibus harga ticket 250 baht. bas gerak 3.30pm and arrived in krabi at 5.30pm. aku stay aonang sebab aku rasa situ lagi banyak mende kot banding dengan krabi town. lepastu akan ada songthaew tunggu seberang jalan minibus tu berhenti.

kau tanya songthaew gi tak aonang jangan main naik aje kang mampos gi kat lain. kalau gi aonang 60 baht sorang tapi aku suruh dia hantar gi hostel tempat aku stay terus sebab malas dah nak jalan so aku bayar lebih sikit 80baht. aku stay pop in hostel. best doh stay situ. memalam ada free bbq and loud music with flashy lights lebih kurang street club (haha pepandai je) maybe sebab ramai mat saleh situ. aku rasa aku dengan kenkawan je kot islam yang stay situ. tempat shower and toilet campur laki pompuan sebab toilet kat luar bilik macam kau duk asrama lah. situ ada bilik for female, male, and mixed. rasa pondan masuklah mix tu.haha

semalam around 200 baht aku stay for 3 nights situ kira sendiri berapa bajet. malas. haha. pastu kau kena bayar lebih for key and towel deposit nanti kau check out dapat balik duit tu jangan risau. around 400 baht kot. 100 baht for key and 300 baht for towel. lebih kurang lah. so lepas letak bag pe semua mandi and solat. aku keluar carik makanan lapar kot seharian tak makan. duk kunyah roti yang aku beli kat klia je. makanan situ mahal nak mampos.. tapi biasalah kan kalau negara duit  murah makanan mahal kalau negara duit mahal makanan murah. aku makan sorang lebih kurang 200-300 baht.

sebelah hostel yang aku stay ada orchid tour punya travel agent. situ banyak namati weh tour agent kau takyah risau. tanya aje semua kalau nak harga paling murah. aku sembang dengan local situ dia kata kalau travel agent best dengan tour orchid. tapi harga dia mahal sikit lah berbanding tour agent lain mahal pon lebih kurang 100 baht gitu je.

aku ambil orchid tour agent untuk aktiviti esok. ok bersambung next post lah pulak. penat dah. nati aku update balik.